Zeg niet dat iets niet mag, maar bied gezondere alternatieven aan

8 juli 2019

De kantine van korfbalvereniging KV Purmer uit Purmerend is bekroond met het zilveren Team:Fit certificaat. Kartrekker Martin Delgman: “We zijn heel blij met zilver. Dat straalt ook wat uit naar de buitenwereld”.

Van huis uit wordt er bij de korfbalvereniging al op voeding gelet. “We waren ons al langer aan het verdiepen in gezondere voeding. Zes jaar geleden is er in Purmerend een project opgestart over kinderen op gezond gewicht, maar de insteek daarvan was vooral dat je als vereniging dingen niet mocht. Bij dit project van Team:Fit zeggen we niet wat niet mag, maar juist wat er ook kan. Dat was voor mij de trigger om te denken: hè hè, nu zijn we op de goede weg!”

Stapje voor stapje

De 70-jarige voorzitter, accommodatiebeheerder en kantinecommissielid is er heilig van overtuigd dat zo’n proces niet van de één op de andere dag tot stand kan komen. “Je hebt er veel langere tijd voor nodig. Op de bar hebben wij bijvoorbeeld bijna altijd appeltjes en klein fruit of groente in kleine bakjes staan. Dat loopt nog niet heel goed, maar het loopt wel. Ik ben ervan overtuigd dat het over één of twee jaar al beter verkoopt. Anderen zien iemand een bakje fruit eten en zeggen ‘geef mij ook eens zo’n bakkie’. Daar moet je op inzetten. Het is een langzaam proces.”

Volgens Martin is de kern van het Team:Fit concept ‘bied alternatieven aan voor wat je al hebt’. “Wij hebben die alternatieven ook direct zichtbaarder gemaakt op de kaart door ze op gele briefjes en in extra grote letters af te drukken. Geel valt natuurlijk meer op. Er staat boven: ‘gezondere keuze’. Ik zal nooit zeggen dat een product gezond is. Wij spreken hier altijd over een gezondere keuze in plaats van ‘het is gezond’. Je moet niks verbieden, je moet alleen alternatieve keuzes aanbieden.”

Water verkoopt beter dan bier

De leden van KV Purmer hebben inmiddels een uitgebreid assortiment aan gezondere keuzes. “We hebben verschillende soort flesjes Spa, O2 Life, Chocomel 0%, Ontbijtkoek 0%, doosjes rozijntjes, popcorn, bruine in plaats van witte bolletjes en bruine tosti’s. Als iemand naar onze bar toe loopt, zien ze als eerste de gezondere keuze. Uiteraard staan we open voor suggesties van onze klanten. We hebben een geel bordje in de kantine waarop staat ‘u bepaalt wat wij verkopen’. We staan open voor suggesties en veranderingen.”

De flesjes water lopen heel goed in de kantine. “Dat verkopen we zelfs meer dan bier. Daarbij moet wel gezegd worden dat de cultuur in een korfbalclub heel anders is dan bij welke andere sport dan ook. Dat komt voornamelijk omdat het een gemengde sport is. Korfballers drinken na de wedstrijd een biertje en gaan dan naar huis, voetballers drinken meerdere biertjes en gaan vervolgens naar de Koemarkt in het centrum. Dat is een cultuurverschil.”

Martin zegt in het proces nergens tegenaan gelopen te zijn. “Maar je moet er wel van blijven leven, natuurlijk. Daar ligt natuurlijk bij elke sportvereniging het probleem. Op het moment dat ik een flesje bier 2,50 euro ga maken, gaan ze wel naar die Koemarkt toe. Wij proberen ongedwongen het proces te veranderen. Limonade (zonder suiker!) is bij ons bijvoorbeeld een dubbeltje (10 cent) zodat je de kinderen stimuleert dat ze geen fris nemen.”

Winst in de gaten houden

Omdat de winstmarge in de gaten moet worden gehouden, acht Martin het gouden certificaat onmogelijk. “We leven van vrijwilligers. Als je met betaalde vrijwilligers werkt, kun je vragen of ze een uurtje eerder komen om de bakjes fruit klaar te maken en de gezondere broodjes mooi in een schap te zetten. En bij ons als kleine club weegt het ook zwaar mee als we producten weg moeten gooien. Stel je voor dat we tien verse broodjes op de bar zetten en je verkoopt er zes, dan moet je er vier weggooien. Dan is je winst weg. Van die winst leven de meeste sportclubs, daar moet bijvoorbeeld het clubhuis van betaald worden.”

"Mijn tip voor andere verenigingen is vooral dat je niet moet zeggen dat iets niet mag. Je moet juist zeggen ‘we hebben een alternatief’. En maak die alternatieven dan ook zichtbaarder dan wat je al op de kaart had staan. Dingen verbieden heeft geen zin. Je moet je er zo min mogelijk mee bemoeien. Als je mensen dingen verbiedt, dan gaat het fout. Dan gaan ze gewoon ergens anders naartoe voor dat bakje patat.”

“Juist omdat wij niets opleggen maar alleen maar aanprijzen als een gezondere keuze zie en hoor je dat we steeds meer bijval krijgen in de vorm van ‘jullie zijn goed bezig’. En daar doen wij het voor.”

Meer verhalen

Hoe scoort jullie kantine? Pakken jullie brons, zilver of goud?

Bekijk de spelregels