VV Berkum gaat voor de top

19 december 2017

Stel je even een Zwolse voetbalvereniging voor die in alles voorop wil lopen en een toonbeeld wil zijn van een moderne sportclub. Dan is het alleen maar logisch dat ook de voetbalkantine uitblinkt. Passend binnen de ambitie ‘Zwolle gezonde stad’ ging de club aan de slag met een gezonder aanbod. Dat pakt zo goed uit dat VV Berkum het eerste predicaat ‘gouden voetbalkantine’ van Team:Fit behaalt.  Martin Verdoorn jaagt het traject aan en vindt: “Als we er dan voor gaan, gaan we ook voor goud”.

Martin Verdoorn en zijn vrouw zijn beide actief betrokken bij VV Berkum. Hij vertelt: “Ik ging mijn vrouw naar een inspiratie-avond van Wilfred Genee brengen. We waren meteen enthousiast over het idee om een gezonder aanbod op de kaart te zetten. Bij VV Berkum zitten veel leden die interesse hebben in gezonde voeding en er werd dan ook enthousiast gereageerd. We hebben een bericht op de website geplaatst om de interesse te peilen. Dat bleek wel goed te zitten, dus we zijn er mee aan de slag gegaan.”

Voetbalvitaminen

“We begonnen met drie mensen die een soort denktank vormden”, vervolgt Martin. “Daarna hebben we gekeken wie er zou kunnen aansluiten vanuit onze vrijwilligersmarktplaats. We kunnen hierin leden filteren op beroepen, interesses en andere kenmerken. Zo hebben we er mensen bij gezocht die hart hebben voor gezondheid en marketing. Toen waren we met een groepje van acht mensen en konden we het idee verder vormgeven. We wilden iets wat beter ‘bekte’ dan gewoon een broodje gezond en kwamen zo op het idee van Voetbalvitaminen. Onder die vlag zetten we een gezonder aanbod op de kaart. Binnen de denktank wordt verder nagedacht over communicatie via flyers, website en dergelijke. En over de naamgeving van producten. Zoals de rundvlees gehaktbal, die noemen we ‘balletje breed’. Onder onze vrijwilligers vonden we ook mensen die het leuk vinden om met de bereiding van broodjes aan de slag te gaan. Het draagt bij aan het succes dat mensen aan de slag kunnen met iets waar ze enthousiast over zijn.”

Maak het groter

VV Berkum zette een enquête uit onder de leden om te achterhalen wat hun wensen waren. De club is ondanks de hoge ambities klein begonnen door een paar gezonde producten te gaan aanbieden die aansloten op wat de leden wilden. “De broodjes worden heel goed gewaardeerd”, licht Martin toe. “De frituur gaat later aan waardoor de mensen die deze bedienen kunnen worden ingezet voor het gezonde aanbod. Het minder gezonde aanbod is nog gewoon verkrijgbaar maar schuiven we naar achteren qua aandacht en zichtbaarheid. Wat belangrijk is, is dat ouders hun kinderen iets gezonds kunnen bieden. Pupillen krijgen nu suikervrije ranja, snoeptomaatjes en popcorn en daar heeft niemand kritiek op. We zetten kleine stapjes maar creëren zo bewustwording. We gaan echt niet heel de wereld ineens verbeteren, en natuurlijk is het soms ook uitproberen. Zo hebben we ook wel eens fruit moeten weggooien. Daar pas je dan je beleid op aan. Je moet in elk geval zorgen dat je het binnen je club geborgd hebt. Maak het groter, zorg voor een plan en voor continuïteit. Je moet dit niet willen met drie vrijwilligers. Benut vooral de mogelijkheden die je binnen je club hebt.”

Stapje verder

Aan ambitie ontbreekt het de club niet. “We wisten dat Zwolle streeft naar zes sportkantines die in 2019 het bronzen keurmerk hebben. Maar als wij ervoor gaan, willen we ook voor goud gaan en zo de eerste gouden voetbalkantine van Nederland hebben. We gaan voor de top. De pijnpuntjes werden bekeken in de scan van het Voedingscentrum. De burgemeester werd er bij gehaald voor de nodige aandacht en promotie. En met succes, want de media hebben het opgepikt. De scan toonde aan dat we al op een gouden niveau zitten. We zijn er zelfs nog een stapje verder in gegaan. Het is nu wachten op het officiële moment. Wat er al niet van kan komen”, lacht Martin. “Ik ging alleen mijn vrouw wegbrengen.”


Meer verhalen

Hoe scoort jullie kantine? Pakken jullie brons, zilver of goud?

Bekijk de spelregels