Van nul naar zestig procent gezonde producten

11 februari 2020

Voorheen was er niks gezonds te vinden in de kantine van het De Mirandabad in Amsterdam. Een jaar later bestaat het assortiment van de sportaccommodatie al voor zestig procent uit een gezondere keuze. Dankzij de voortvarende aanpak van onder anderen coördinator horeca Laila Himmich is de kantine inmiddels bekroond met het zilveren Team:Fit-certificaat.

Toen Laila bij het De Mirandabad kwam werken, viel haar meteen iets op. Je hebt helemaal geen keus in de kantine. Als ik iets wil eten, dan moet ik iets vettigs nemen. “Zelf was ik al bezig met gezonder te worden en ik zie het ook overal om me heen. Het is echt de tijd ervoor. Er wordt heel erg op voeding gelet tegenwoordig en wij willen niet achterblijven. We willen de kinderen graag van jongs af aan stimuleren om gezond te eten, maar dan moet je dat wel in je assortiment hebben. We zijn een sportfaciliteit met een zwembad en squash en ik vind dat een ongezond aanbod in de kantine niet past bij een sportaccommodatie.”

Er ingerold

De manager van het Mirandabad, Abdelkarim Aknin, stuitte op Team:Fit en heeft Laila erop gewezen. “Abdelkarim heeft zelf kinderen en vind gezond eten heel belangrijk. Abdelkarim en ik hebben het er al wel vaker over gehad, maar Team:Fit gaf voor ons de doorslag.” Laila is vervolgens zelf op onderzoek uit gegaan. “Het zat niet echt in de planning om dit te gaan oppakken, maar op die manier zijn we er wel in gerold.” Nadat Team:Fit-coach Nikki Ramsteijn langs is gekomen in de kantine van de Amsterdamse sportaccommodatie is Laila aan de slag gegaan met het kantineassortiment. “Er was letterlijk niks gezonds in onze kantine te vinden. Alles was ongezond. Nu bieden we bijvoorbeeld gesneden fruit, bakjes met snackgroenten, jus d’orange en smoothies aan. We zijn van nul procent gezonde producten naar zestig procent gegaan.”

Er is ook behoorlijk gesneden in het aanbod van frituurproducten. “We hadden heel veel frituur. Dat is nu veel minder. Als je ons menu bekeek was tachtig procent frituur, maar als je nu ons menu bekijkt is bijna niks meer frituur. Naast de friet hebben we nog vier snacks die we kunnen bakken, dat is alles. Vroeger waren dat een stuk of vijftien snacks.”

Behoefte aan gezond

Sommige kantinebezoekers waren in het begin wat sceptisch, maar ook veel mensen zijn heel enthousiast, volgens Laila. “Je ziet dat sommige mensen er gewoon heel veel behoefte aan hebben. Even een gezonde snack tussendoor, even een gezond drankje. Dus we hebben veel goede reacties ontvangen. Iedereen was nieuwsgierig wat er op het menu zou staan.” De veranderingen in de kantine van het De Mirandabad vallen ook goed bij de medewerkers. “In plaats van een patatje of een broodje frikandel lopen ze nu met een bruin broodje gezond. En in plaats van een cola drinken ze daar nu lekker een jus d’orange of smoothie bij.”

De gezondere producten worden bijvoorbeeld via krijtbordjes aangeprezen, maar Laila heeft ook een andere manier om de gezonde keuze aantrekkelijk te maken. “Gezond is eigenlijk altijd vele malen duurder dan ongezond, maar bij ons zijn de gezonde producten juist goedkoper dan de ongezonde producten. En natuurlijk, dan maak je niet overal winst op, maar dat maakt me niet uit. Alles heeft tegenwoordig te maken met heel veel winst en rijk worden, maar ik vind het ook superbelangrijk dat je iets stimuleert. Dat hebben we gewoon nodig voor de toekomst. Iedereen wil uiteindelijk dat de kinderen gezond zijn.”

Als een tierelier

“Het begint steeds beter te lopen”, ziet Laila. “De omzet is wel iets minder dan het was, maar je moet mensen ook de tijd geven om te wennen aan het nieuwe aanbod. Het gaat vanzelf wel lopen. Het gesneden fruit (zoals de appels) loopt als een tierelier, net als de snacktomaatjes. Die zijn altijd uitverkocht. Ook de smoothies zijn niet aan te slepen.”

Laila had direct bij het begin het zilveren certificaat als doel gesteld. “Ik ben heel enthousiast en vond het geen uitdaging om voor brons te gaan. Ik had eigenlijk wel ingecalculeerd dat we misschien de eerste paar keer zouden worden afgekeurd, maar door goed te luisteren naar Nikki en er ook zelf veel werk in te steken, hebben we het toch in één keer gehaald. Dus dat vind ik wel een enorme prestatie!”

De coördinator horeca is vastbesloten om er ook in de toekomst vol tegenaan te gaan. “Ik ga kijken welke producten niet zo goed lopen. Die kunnen we er dan uithalen en vervangen voor een gezondere keuze. Zo wil ik doorgaan voor goud. 2019 stond in het teken van zilver. 2020 moet in het teken staan van goud”, besluit Laila. 

Meer verhalen

Hoe scoort jullie kantine? Pakken jullie brons, zilver of goud?

Bekijk de spelregels