MVV Maastricht biedt gezond alternatief voor broodje frikandel

2 april 2019

Bezoekers van voetbalclub MVV Maastricht kunnen sinds dit seizoen niet alleen een broodje frikandel of broodje bal kopen in de rust, maar ook gezondere snacks. De Eerste Divisieclub uit Maastricht opende bij de eerste thuiswedstrijd van seizoen 2018-2019 een Gezonde Team:Fit Corner in stadion de Geusselt. Stijn Vullings, Manager MVO van de club: “Wij willen als Betaald Voetbal Organisatie (BVO) zijnde het goede voorbeeld geven aan andere sportkantines in de regio.”

Maatschappelijke taken

Het idee is ontstaan uit een overleg met verschillende partners. Stijn: “Wij vinden het als club belangrijk om onze maatschappelijke taken te vervullen en hebben ons de vraag gesteld hoe wij als MVV Team:Fit kunnen versterken. Daarover hebben we een brainstorm gehad met onder andere Team:Fit, JOGG, Maastricht Sport en de Stichting Maatschappelijke Projecten Maastricht. En daar is het idee van het gezondere cateringpunt op onze familietribune uitgekomen.”

Maar voordat één van de cateringpunten in het stadion ook echt omgebouwd kon worden tot een gezonder alternatief, moest ook Veer zien MVV (een supportersinitiatief) nog ingeschakeld worden. “Alle cateringpunten in het stadion worden beheerd door Veer zien MVV. Omdat zij de praktische zaken regelen, moeten zij dus ook achter het initiatief staan. Vervolgens is VzM om tafel gegaan met Team:Fit om te overleggen wat we dan aan kunnen bieden aan gezonde alternatieven op zo’n cateringpunt. Zij hebben een assortiment bepaald en zijn bijvoorbeeld snack-a-jacks en gezonde tosti’s gaan inslaan.”

Lovende woorden

De reacties op het initiatief van MVV waren lovend. “Ik denk dat iedereen er wel voor staat om de wereld gezonder te maken. En wij vinden het zeker ook belangrijk aandacht te vragen aan jonge mensen om een gezonde levensstijl aan te nemen. Wij doen dat dus nu door middel van de Team:Fit Corner op een tribune waar met name veel families en dus jonge kinderen zitten. Tevens is de Team:Fit Corner een uithangbord bij een Betaald Voetbal Organisatie die in de regio veel mensen en met name ook jongeren bereikt. We proberen mensen op een positieve manier te bereiken. Dat kon rekenen op positieve reacties van eigenlijk iedereen.”

Dat er bij MVV nu een gezonder alternatief is voor de ongezonde snack, betekent niet dat er een kruis is gezet door de broodjes frikandel. “Er zijn natuurlijk altijd nog voetbalsupporters die liever een broodje frikandel of broodje bal eten. Dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen. Wij willen alleen het signaal afgeven dat het verstandig is om over een gezonde levensstijl na te denken. Kinderen die meedoen aan onze maatschappelijke projecten, geven wij nu ook als tussendoortje een gezonde tosti met een bakje fruit.”

Geïnteresseerde amateurclubs

In het kader van de opening van de Team:Fit Corner heeft MVV ook een bijeenkomst gehouden. “Daar hebben we alle kantinebeheerders en sportclubs uit de regio voor uitgenodigd. Dus niet alleen voetbalclubs, maar ook de handbal-, volleybal- en hockeyvereniging bijvoorbeeld. We hebben op de bijeenkomst verteld over wat Team:Fit nou daadwerkelijk is en wat het kan betekenen voor een amateursportclub of -kantine. Daar zijn zeker geïnteresseerden uitgekomen!”

Stijn zou ook aan andere Betaald Voetbal Organisatie’s willen aanbevelen om iets dergelijks met Team:Fit te gaan doen. “Het is een fantastisch programma. Als BVO moet je gebruik maken van het rolmodel wat je als club hebt. Het bereik en de overtuigingskracht van een BVO is met name naar de jeugd vele malen sterker dan een leraar of ouder die zegt dat je een stuk fruit moet eten. En het is relatief makkelijk om iets moois en goeds te doen met Team:Fit.”

Op de foto: Wethouder Bert Jongen en Marce Jöris (voorzitter MVV Maastricht) bij de opening.

Foto: PubliciteitVisie.nl

Meer verhalen

Hoe scoort jullie kantine? Pakken jullie brons, zilver of goud?

Bekijk de spelregels