Met flyers, posters en combideals gezonde producten aanprijzen

8 juli 2019

Bij T.C. Boemerang doen ze er alles aan om de gezonde producten aan de man te brengen. Met flyers, posters en combideals worden de flesjes water, fruit en gezonde granenrepen aangeprezen. De tennisclub uit Kaatsheuvel werd vorige maand (juni 2019) dan ook beloond met het bronzen Team:Fit certificaat.

Om de ambitie van een gezondere sportkantine te kunnen bewerkstelligen werd er anderhalf jaar geleden een speciale Gezonde Sportkantine-commissie geïntroduceerd. Anouk van Iersel, lid van deze commissie: “Voordat we ermee begonnen, hadden we eigenlijk geen keuze in ons assortiment. We hadden witte tosti’s en heel veel chips en snoep, maar we boden niks aan voor de leden of bezoekers die iets gezonds wilden kiezen.”

Flesjes water en gratis fruit

De Gezonde Sportkantine-commissie heeft geleidelijk aan veranderingen doorgevoerd in het assortiment. “We hebben eerst met Team:Fit coach Irene gekeken wat we zouden moeten doen om brons te behalen, of dat bij ons paste en of we dat überhaupt konden bereiken. Daarna is het balletje gaan rollen. We hebben bijvoorbeeld fruit toegevoegd op drukke dagen en, wat eigenlijk heel logisch is in een sportkantine, maar wat wij nog niet hadden: flesjes water!”

Naast het toevoegen van water en fruit, zijn er nog meer aanpassingen in het assortiment gedaan om tot het bronzen certificaat te komen. “We hadden heel veel smaken chips, nu hebben we alleen nog naturel en paprika. Ook van chocoladerepen als Mars en Twix hadden we een stuk of tien verschillende soorten. Daar zijn er nu nog drie van over. We hebben daarvoor in de plaats een gezonde granenreep en popcorn toegevoegd. En we hebben nu ook naast de witte tosti’s, waldkorntosti’s op de kaart staan.”

In het begin was er wel wat weerstand vanuit de leden toen bekend werd dat er met de gezonde sportkantine gestart ging worden. Maar nu we het doorgevoerd hebben, horen we van niemand meer klachten. Nu krijgen we meer positieve reacties van onze leden en bezoekers.”

Combideals Matchpoint en Breakpoint

Bij T.C. Boemerang hebben ze verschillende manieren bedacht om de gezonde producten aan te prijzen. “Via flyers en ons Facebookkanaal laten we zien wat we aan ons assortiment hebben toegevoegd. Verder promoten we onze gezonde producten met combideals. We hebben bijvoorbeeld de deal ‘Matchpoint’. Die bestaat uit een flesje water en een stuk fruit. Een ander heet Breakpoint en bevat water en een gezonde granenreep”.

Bezoekers van de kantine kunnen ook bijna niet meer om de gezonde keuze heen. “Er hangt een grote poster bij de kassa en in de periodes dat we vers fruit aanbieden, staat dat bij de kassa. Duidelijk in het zicht dus. Ook staat er een kan met water op de bar. Alle andere producten liggen bij ons in lades, zoals snoep en chips. Deze zie je niet als je de kantine binnen komt lopen. Je ziet enkel de gezondere producten op de bar liggen.”

Haalbaar voor iedereen

Het streven van de club was het bronzen certificaat en die is nu dus behaald. Anouk denkt dat dat voor iedere vereniging wel haalbaar moet zijn. “Vanuit mijn eigen ervaring denk ik dat je met wat kleine veranderingen al een certificaat kan verdienen. Het zijn vaak geen ingrijpende dingen die je moet doen.” T.C. Boemerang zat bij de kantinescan ook al op het randje van zilver, maar voorlopig houdt de club het even bij brons. “We hebben met het bestuur overlegd en we gaan kijken of we dat op termijn kunnen oppakken. We moeten nog even onderling bespreken wat we daarvoor zouden moeten doen en of dat gaat werken bij ons.”

Meer verhalen

Hoe scoort jullie kantine? Pakken jullie brons, zilver of goud?

Bekijk de spelregels