Gezonde kantine hoort al helemaal bij de club

20 januari 2020

“Als we een keer geen gezonde broodjes hebben, krijgen we dat te horen”, vertelt Jolande van den Berg over het succes van de gezondere kantine. Korfbalvereniging Dindoa heeft al een jaar de zilveren status en moest onlangs weer een nieuwe scan invullen. “Ik ben heel benieuwd waar we op uitkomen, want we zijn het afgelopen jaar wel aan het doorontwikkelen geweest.”

Jolande ziet een landelijke trend van meer beweging en gezonder eten. “Mensen gaan steeds meer naar gezondere producten vragen. En daarnaast vind ik het zelf gewoon heel belangrijk dat mensen keuzes hebben in de sportkantine.” Daarom is Jolande de kar bij Dindoa gaan trekken. Uiteindelijk was de opkomst van JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) de echte aanzet voor de korfbalvereniging uit Ermelo om een start te maken met de gezondere kantine.

Patat zonder zout

De kantinecommissie is met kleine stapjes begonnen aan het gezonder maken van de kantine. “De eerste stap was om het aanbod uit te breiden met een broodje gezond, een broodje brie en een bak met bananen op de bar. We hebben ook besloten om zelf geen zout meer op de patat te doen. We geven dat er nu apart bij”, legt Jolande uit. “We wilden kijken of het gewaardeerd zou worden en het sloeg eigenlijk heel goed aan. Toen zijn we het stapsgewijs gaan uitbreiden.”

In elke productgroep heeft Dindoa nu ook een gezondere keuze in het aanbod. “We hebben bijvoorbeeld naast de Doritos-chips nu ook Nibb-it en popcorn. Naast de bananen die standaard op de bar staan, bieden we nu ook bekertjes met watermeloen aan en we maken al onze broodjes vers. Onze tosti’s en gezonde broodjes maken we zelf ’s ochtends klaar.” De korfbalvereniging heeft ook wat aanpassingen gedaan in het drankassortiment. “Naast de gewone cola hebben we nu ook cola zero. En in plaats van AA hebben we nu Aquarius. Dat is nog steeds niet heel gezond natuurlijk, maar wel net iets beter als je kijkt naar de koolhydraten en suikers.”

De toppers

Vooral de broodjes gezond, broodjes brie en de bekers watermeloen lopen heel goed bij Dindoa. “Dat zijn de toppers.” Jolande probeert steeds in te spelen op wat de leden graag willen. “We verzinnen van alles en dat proberen we uit. Als iets aanslaat dan zetten we het vast in het assortiment. De dingen die niet aanslaan, laten we in het vervolg weer achterwege. Zo hebben we ontbijtkoek geprobeerd, maar daar zijn we mee gestopt omdat het totaal niet liep.”

De reacties van de leden van Dindoa op de gezondere kantine zijn heel positief. “Als we een keer een zaterdag geen gezonde broodjes hebben omdat we maar twee of drie wedstrijden hebben, dan krijg ik dat zeker wel te horen. Het hoort al echt bij de club. Mensen waarderen het.” Jolande haalt een voorbeeld aan van ouders die een kind op korfbal en een kind op voetbal hebben. “Als ze bij de voetbalclub zijn en daarna nog naar Dindoa moeten, wordt gezegd dat de kinderen even moeten wachten met eten, omdat ze bij de korfbalclub ook andere keuzes hebben. Dat is natuurlijk heel erg positief.”

Ook glutenvrij

De Ermelose vereniging denkt ook aan andere doelgroepen. Dindoa heeft bijvoorbeeld glutenvrije tosti’s in het assortiment. “Niet zozeer omdat dat een betere keuze is, maar omdat dat een doelgroep is die al heel vaak tegen dingen aanloopt en veel producten niet kan kopen. Die doelgroep willen we ook graag bedienen. We willen dat ze er ook bij horen en niet elke keer moeten zoeken naar een product wat wel bij hun past.” 

De tip van Jolande is om ‘gewoon te beginnen’. “Dat kan al heel eenvoudig door je koeling op een andere manier in te richten en de betere keuzes zichtbaarder te maken.” Jolande ziet wel dat mensen vaak terughoudend zijn als het gaat om de gezondere sportkantine. “Ik begrijp dat ze bang zijn dat de omzet gaat dalen, maar niks is minder waar. We zijn nu een paar jaar bezig en onze omzet stijgt alleen maar. En dat komt niet omdat we meer leden zouden hebben, die hebben we namelijk niet. Dus het ligt, volgens ons, echt aan de gezondere keuzes die we aanbieden.”

Meer verhalen

Hoe scoort jullie organisatie?

Als je aan de slag gaat met Team:Fit kan jouw organisatie een brons, zilver of goud certificaat behalen dat laat zien dat jullie gezond bezig zijn.

Bekijk de spelregels