Sponsoring

Sponsoren helpen om je sportevenement mogelijk te maken. Hun imago heeft invloed op het imago van je evenement of side-event. Daarom is het belangrijk dat je sponsoren goed bij je passen. Denk goed na over de sponsoren die je aan je sportevenement verbindt. Gezondere sportsponsoring kan helpen een gezondere leefstijl te stimuleren en dat is juist bij evenementen voor kinderen van groot belang. 

Zo ga je aan de slag

Met gezondere sportsponsoring.

Samenwerken met sponsoren

Sportevenementen zijn het uithangbord van de sport en kunnen helpen een gezondere leefstijl te stimuleren. Sponsoren zijn zichtbaar met bijvoorbeeld gratis materialen (zoals parasols en prullenbakken), sampling (uitdelen van producten) en bartering (wederdienst in plaats van betaling, ruilhandel).  Natuurlijk moet een sportevenement ook financieel haalbaar blijven, maar zoek zo veel mogelijk non-food sponsoren of gezondere voeding.

TIP

Voor gezondere sportevenementen bespreek je met je food-sponsoren hoe te voldoen aan de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen.

Stappenplan

Stap voor stap aan de slag.

Stappenplan

  1. Bedenk welke sponsoren je aan je evenement zou willen verbinden. Bij sponsoren vanuit de food bespreek je of ze aan de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen kunnen voldoen. Onderzoek of ze je evenement willen ondersteunen.
  2. Breng in kaart wie je bestaande sponsoren zijn en als er food-sponsoren zijn of zij voldoen aan de Richtlijn. Voldoen ze er aan? Mooi! Zo niet, ga na of aanpassingen mogelijk zijn waardoor ze wel voldoen. Ze kunnen bijvoorbeeld een ander (sub)merk promoten dan tot op heden gedaan werd.
  3. Zorg er voor dat je sponsoren vanuit de food geen ongezond imago hebben (bijv. fastfood, frisdrank- of snoep). 
  4. Zorg dat de uitingen van je sponsoren (materialen, samples, reclame-uitingen zoals banners en boarding) passen binnen de richtlijn.

Loop de stappen ook door voor eventuele side-events die je organiseert. Tijdens deze side-events is vaak sprake van dezelfde sponsoren als voor het hoofdevenement, maar dit kunnen ook andere sponsoren zijn.

Tip

Veel bedrijven associëren zich nog niet of nauwelijks met de sport. Kijk of je bedrijven uit andere sectoren voor sponsoring van sportevenementen kunt interesseren. 

Zichtbaarheid van sponsoren

Gezondere keuze uitlichten

Bij food-sponsoren zorg je er voor dat ze in hun aanbod en presentatie op een sportevenement voldoen aan de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen. Je kan samen verschillende ambitieniveaus afspreken. Van belang is dat de gezondere keuze in toenemende mate beschikbaar is. 

Sponsoren leveren een (financiële) bijdrage  aan een sportevenement en ontvangen in ruil daarvoor zichtbaarheid voor hun bedrijfs- of merknaam. Dat kan zowel tijdens, voor als na het evenement zijn. Denk aan:

  • zichtbaarheid via online /digitale uitingen van het evenement (website, nieuwsbrief, social media) in de vorm van bijvoorbeeld banners, branded content, logo, aparte website, multimediale content zoals games, ringtones, speelschema’s);
  • ticketverkoop: offline en online, vermelding van logo op ticket, winacties, kortingsacties;
  • merkactivatie op banners en boarding, maar ook bijvoorbeeld op kleding;
  • merkactivatie door middel van gratis materialen, sampling;
  • exclusieve side-events voor klanten/afnemers product; 
  • Side-events voor kinderen tijdens grote (inter)nationale sportevenementen.

Lees verder over