Eten & drinken

Lekker eten en drinken zijn onlosmakelijk verbonden aan evenementen. Bij sportevenementen ga je natuurlijk voor de gezondere keuze, ook in de keuze en zichtbaarheid van je sponsoren. Team:Fit helpt je met handige tips. 

Aan de slag

Met lekker en gezonder eten en drinken.

Inspiratie nodig?

Je hebt je (nu) een beeld gevormd van wat een gezonder sportevenement betekent voor het eten en drinken dat je aanbiedt, hoe je dit aanbied en je sponsoring. Ga in gesprek met je sponsoren, cateraars en/of horeca om hier concreet invulling aan te geven. Gebruik de Richtlijn Gezondere Eetomgevingen, en bespreek de mogelijkheden met elkaar. 

Is je sportevenement voor kinderen (t/m 12 jaar) of verwacht je dat op je sportevenement minstens een kwart van de bezoekers 12 jaar of jonger is, dan gaan we voor Goud. Je biedt dan onder andere altijd water, verse groente en fruit aan, en minstens 80 procent van je aanbod is een Betere Keuze volgens richtlijn Gezondere Eetomgeving (Schijf van Vijf-product en dagkeuze). 

Richtlijn Gezondere Eetomgevingen

De Richtlijn Gezondere Eetomgevingen van het Voedingscentrum biedt tips en inzicht om je sportevenement gezonder te maken. De essentie is om stappen te zetten naar gezonder: het aanbod bevat meer producten die passen binnen de Schijf van Vijf. Die gezondere keuze maak je makkelijker en stimuleer je. Daarbij maak je gebruik van presentatie- en verkooptechnieken. Producten die je op een aantrekkelijke manier presenteert, in het zicht zet en makkelijk te pakken en te eten zijn, kiezen mensen sneller. Laat dat dus de gezondere opties zijn.

Lekkerder, leuker & gezonder

Bakken en braden

Bereid je zelf maaltijden (bakken en braden)? Gebruik dan onverzadigd vet. Denk aan zonnebloemolie, olijfolie of vloeibare margarine.

Beleg

Smeer volkoren broodjes met halvarine en beleg ze met een plak 30+ kaas. Iets anders aanbieden dan kaas? Beleg de broodjes met zoutarme hummus, notenpasta van 100% noten, groentespread of stukjes fruit.

Brood en andere graanproducten

Bied vooral volkoren varianten aan, zoals volkorenbrood, -pasta of -couscous. Je kunt ook kiezen voor zilvervliesrijst.

Drinken

Bied veel water en thee aan. Wil je dit aantrekkelijker maken? Geef het water een smaakje, door bijvoorbeeld citroenschijfjes of munt toe te voegen. En bied verse thee aan, dat maakt het nét wat specialer.

Fruit

Maak jij zelf het eten, maak dan ook rauwkost- en fruitsalades. Is dit niet mogelijk? Vraag dan aan je groente- en fruitleverancier om dit kant-en-klaar aan te leveren.

Groente

Serveer rauwkost of snackgroenten, zoals kleine tomaten, komkommer of wortel. Groente over? Die zijn lekker in soep of door een spread.

Tips & tricks

Zo verleid je je bezoekers om gezonder te kiezen.

Gebruik marketingtechnieken in het voordeel van de gezondere producten die je aanbiedt tijdens je sportevenement. Deze tips helpen je daarbij:

  • Let op de grootte van de porties die je aanbiedt. Als er meerdere keuzes beschikbaar zijn, maak dan de kleine(re) portie de standaard en maak een grotere portie niet (in relatieve zin) voordeliger.
  • Bied groente en fruit waar mogelijk aan in makkelijk-te-eten opties of vormen (bijvoorbeeld bekertjes voorgesneden fruit of fruit dat van zichzelf makkelijk eetbaar is).
  • Gezondere producten zijn bij voorkeur ready to eat: je hoeft er niet op te wachten of minder lang dan op een minder gezond product.
  • Water wordt (ook) gratis aangeboden.
  • Gezondere producten zijn lager geprijsd dan minder gezonde producten.
  • De verkoop van gezondere producten wordt gestimuleerd door aanprijsacties (bij een combideal: bied dan in elk geval een gezonder product aan).
TIP: Presentatie & Verkoop

Denk goed na over hoe je de gezondere keuze presenteert. Het snelst worden die producten gekozen die in het zicht staan, makkelijk te pakken zijn en aantrekkelijk gepresenteerd zijn. Houd met deze technieken rekening bij het inrichten van je verkooppunten.

Lees verder over