We mogen weer: In 10 stappen aan de slag met een gezondere sportkantine

4 juni 2020

Goed nieuws: de sportkantines mogen waarschijnlijk 1 juli weer open. Het is een mooi moment om een frisse start te maken met je club of sportaccommodatie. En dé tijd om na te denken over gezonder eten en drinken in je kantine. Welke stappen kun je nu al zetten? Wij geven je wat tips om er een gezonde herstart van te maken.

1. Check je voorraad

Nu je kantine lange tijd gesloten is geweest zul je misschien nog wat voorraad hebben, maar er zal zeker ook een hoop aangevuld moeten worden. Check de vriezer, koelkast en voorraadkasten van je kantine. Deze lange noodgedwongen stilte vraagt om creativiteit, want naast verminderde omzet komt er een logistieke puzzel bij: wat te doen met producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken?

2. Ruim je kantine op

Eén voordeel van deze lange ongewilde pauze is dat er tijd is om de kantine een grote schoonmaak, opruim- en/of opknapbeurt te geven. Inventariseer wat weg kan en zorg dat alles lekker schoon is en blijft. Dan kan ook jouw club straks iedereen in een veilige, schone en opgeruimde kantine ontvangen. 

3. Zet eerste stappen naar een gezonder aanbod

De kantine is een unieke plek waar alles samenkomt: sportiviteit, gezelligheid, eten en drinken. Ga juist in deze tijd aan de slag met het gezonder maken van het assortiment. Waar zijn jullie klaar voor? Iedere stap richting een gezonder aanbod is goed. Het aanbieden van water, fruit op de bar, een tosti van bruin in plaats van wit brood, gezondere dranken. Er zijn veel makkelijke veranderingen die het verschil kunnen maken. Probeer, durf en heb lef! Kies voor een aanbod dat past in een sportieve omgeving. 

4. Laat je bezoekers meedenken

Natuurlijk wil je dat je bezoekers ook enthousiast zijn over wat je op de kaart zet. Maar wat willen ze eigenlijk? Je kunt deze periode prima benutten om een vragenlijst uit te zetten onder je leden en andere bezoekers. 

5. Zorg voor een gezond team

Gezonder bezig zijn hoef je niet alleen te doen. Er zijn zeker meer leden binnen de vereniging die mee willen helpen! Denk aan ouders, barcommissieleden of bestuurders. Stel je team samen. Ga aan de slag. Stroop de mouwen op en maak er iets goeds van. Bespreek jullie gezamenlijke tactiek en rol jullie plan uit om meteen aan de slag te gaan wanneer het weer kan. Samen brainstormen kun je ook alvast online doen, er zijn veel goede tools die het je makkelijk maken. 

6. Betrek je vrijwilligers

Je vrijwilligers brengen nu ook veel tijd thuis door die ze normaal gesproken met liefde en plezier in je club steken. Laat ze daarom meedenken of het aanbod in je kantine. Misschien kennen ze zelf lekkere recepten of kun je ze thuis recepten die al voldoen aan de richtlijnen van het Voedingscentrum laten uitproberen.

7. Check je financiën

Gezonder aanbod hoeft niet moeilijk of duur te zijn. Denk alvast na over hoe je nieuwe producten kunt introduceren, welke leveranciers je kiest en hoe je het best kunt inkopen. Met onze tips en tricks behoud je je omzet of verhoog je deze zelfs!

8. Doe een kantinescan

Wil je weten hoe je er nu al voor staat? Olympisch brons, zilver of gaan jullie voor goud? Bekijk de spelregels van Team:Fit en neem je kantine onder de loep. Dat kan met de Kantinescan van het Voedingscentrum. Misschien ben je al een heel eind op de goede weg!

9. Leg je plannen vast

Leg jullie plannen vast in de beleidsplannen van je vereniging. Zorg ervoor dat een bestuurslid verantwoordelijk is voor het kantinebeleid. In deze periode heb je de tijd om hier alvast mee aan de slag te gaan. Dit voorbeeld beleidsplan voor de gezondere sportkantine kan je van pas komen.

10. Schakel een Team:Fit Coach in

Weet je niet goed hoe je moet beginnen of heb je hulp nodig? Schakel de Team:Fit Coaches kosteloos in, ze staan voor je klaar! 

Lekker sportief en sportief het lekkerst. 1.723 sportkantines gingen jullie al voor! We nodigen en dagen jullie graag uit om, vooral in deze tijd waarin gezondheid centraal staat, met onze gezondere sportmissie mee te gaan. 

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met Esther van Etten.

Dit artikel is gepubliceerd op 4 juni 2020