We mogen weer!

Door Esther van Etten - 5 september 2019

Lijnen zijn getrokken, gras is gemaaid, kleedkamers zijn schoon en dan stel ik jullie de cruciale vraag: gaat de gezondere sportkantine er dit seizoen komen bij jouw club of vereniging ja of nee?

Wanneer het gezondere sportkantine traject al is opgepakt: gefeliciteerd! Waarschijnlijk zijn jullie samen aan de slag gegaan met een van de Team:Fit-coaches. Zij scheppen veel duidelijkheid in de talloze keuzes en geven goede handvatten voor de kantinebeheerder en de andere kantinevrijwilligers. Welke producten passen in een gezondere sportkantine en waarom? Om antwoord te krijgen op die vragen kan iedere sportkantine gebruiken maken van een kantinescan. Echt de moeite waard!

Mocht de gezondere sportkantine nog een stap te ver zijn, dan is geduld een schone zaak. Naar mijn mening is het een kwestie van tijd, gezondheid wordt uiteindelijk voor iedereen een belangrijk thema.

Zo trok de kop 'Steeds meer kinderen krijgen volwassen ziekte', onlangs in een landelijke krant, mijn aandacht. Diabetes type 2, hoge bloeddruk, een verhoogd cholesterol, ziekten die artsen steeds vaker terug zien bij kinderen, waar voorheen de 50-plusser de belangrijkste aandachtsgroep was. Overgewicht is hier een belangrijke oorzaak. Hoe is het zover gekomen? In veel gevallen teveel eten, te weinig bewegen, uitzonderingen daargelaten.

Liefde voor gezondheid

Hoe meer ik leer over het menselijk lichaam, hoe groter de drive om er zuinig mee om te gaan. Vanzelfsprekend is voeding voor mij een heel belangrijk onderdeel van het goed onderhouden ervan. Ik hoop dat we dit sportseizoen gezonde voeding nog meer op de kaart kunnen zetten. Om er mede voor te zorgen dat de kinderen van nu, niet op hele jonge leeftijd met grote mensenziekten geconfronteerd worden.

Hoe jij hier een steentje aan kan bijdragen? Door de leefomgeving waar kinderen vaak spelen een stukje gezonder te maken. De sportkantine speelt vooral in het weekend een belangrijke sociale rol. Kinderen, lid of geen lid, zijn daar vaak te vinden. Er valt altijd wat eten te halen en de verleiding is enorm.

Mijn oproep aan alle ouders, verzorgers, opa’s, oma’s, tante’s, ooms, trainers en jeugdleiders: trakteer gerust, maar kies eens wat anders dan een patatje, tosti wit brood of zakje chips met sportdrank na de wedstrijd. Maak er een gewoonte van dat kinderen fruit eten en water drinken en trakteer zo af en toe op een snack of koek. Daar kunnen we de eerste gezondheidswinst mee behalen.

Op een succesvol en gezond sportseizoen!

Inspiratie voor een gezonde snack? Maak bijvoorbeeld eens zelf popcorn!

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met onze partner op 5 september 2019
Esther van Etten

Als sportdiëtist begeleidt Esther sporters op recreatief niveau en topniveau. Esther is moeder van twee dochters en zelf ook fanatiek sporter. Elke maand deelt ze haar verhaal en geeft ze tips over lekker en gezond eten in de sportkantine. Deze columns worden mogelijk gemaakt door FrieslandCampina.

Lees verder over

Hoe scoort jullie kantine? Pakken jullie brons, zilver of goud?

Bekijk de spelregels