Positiviteit

Door Esther van Etten - 11 februari 2019

In mijn research voor het thema van mijn column van deze maand belandde ik op de site wateetnederland.nl. Mijn oog viel op de kop ‘We zijn in de afgelopen jaren iets gezonder gaan eten’. Het gaf mijn grijze winterdag meer kleur. Een positief bericht mag wat mij betreft altijd. Maar wat zegt deze kop precies?

Voedselprofessionals en -journalisten nemen regelmatig een kijkje op de site van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De voedselconsumptie van volwassen Nederlanders staat hier uitgebreid beschreven. Als je wilt weten hoe en wat wij Nederlanders eten, zit je op deze site goed. Afgelopen november werden de nieuwe bevindingen met de nodige media-aandacht bekend gemaakt.

Wat eten wij in Nederland?

We eten iets meer groente en fruit. Vandaar denk ik ook de constatering dat we iets gezonder zijn gaan eten. Maar nog steeds haalt maar 16 procent van alle volwassenen het ‘eet meer dan 200 gram groente per dag advies’. Hoe gezond het ook voor ons is, de praktijk wijst anders uit. We proberen het wel, maar zijn er nog niet. Daarom is het zo belangrijk dat de voedselomgeving verandert. Niet steeds meer fastfoodketens in de buurt van scholen of sportvelden en frituur in kantines. Maar denk eens ‘out of the box’ en ga voor de gezondere alternatieven!

Wie durft het aan? Jullie vereniging natuurlijk! Want hoe meer gezondere sportkantines, hoe beter. Hoe groter de kans dat we met zijn allen de 200 gram groente grens makkelijk zullen halen. Geen chips of snoepjes in de ochtend na een voetbalwedstrijd, maar lekkere snackkomkommertjes of -tomaatjes.

Nog eentje om over na te denken: Frisdranken en vruchtensappen. Hoe kritisch we de laatste jaren ook zijn op suiker, we drinken nog steeds veel suikerhoudende dranken. De grootste aandeelhouder is frisdrank. Vruchtensappen en zuivel staan op een tweede en derde plek. Zoet, we hoeven het niet leren te waarderen. Daarom is het ook zo belangrijk om het niet steeds overal aan te bieden.

Water of thee (al dan niet met een lekker smaakje) in de rust en rauwkost na afloop. Ik zeg: doen!

Ps. we delen en zien jullie initiatieven graag. Mail jullie gezonde snacks en leuke water alternatieven. 

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met onze partner op 11 februari 2019
Esther van Etten

Als sportdiëtist begeleidt Esther sporters op recreatief niveau en topniveau. Esther is moeder van twee dochters en zelf ook fanatiek sporter. Elke maand deelt ze haar verhaal en geeft ze tips over lekker en gezond eten in de sportkantine. Deze columns worden mogelijk gemaakt door FrieslandCampina.

Lees verder over

Hoe scoort jullie kantine? Pakken jullie brons, zilver of goud?

Bekijk de spelregels