Gezondere keuze komt de omzet ten goede

Door Twelve - 22 januari 2020

“Een gezondere keuze in je sportkantine hoeft zeker niet ten koste te gaan van je omzet. Sterker nog, we zien dat het de omzet juist ten goede komt als je gezondere keuzes aanbiedt”, zo verklaart Robert-Jan Burger van Team:Fit partner Twelve. Twelve ondersteuntaangesloten sportverenigingen in het creëren van een financieel gezonde sportkantine door middel van slimme kassasystemen.

Sportbestuurders ontzorgen: dat is de missie van Twelve. Bij 2.500 sportverenigingen staan de kassasystemen van Twelve. Robert-Jan legt uit wat de voordelen zijn van dit kassasysteem: “Er lekt jaarlijks heel veel geld weg uit sportkantines, onder andere omdat ze niet goed weten wat er ingekocht is en hoeveel er verkocht wordt. Ook worden er vaak rekenfoutjes gemaakt. Je hebt natuurlijk niet met allemaal horecaprofessionals te maken in een sportkantine. Omdat er met ons kassasysteem minder ruimte is voor rekenfoutjes, gaat de bruto winstmarge van de club omhoog.”

Morele plicht

Twelve is de samenwerking met JOGG aangegaan omdat het bedrijf een morele plicht voelt om een steentje bij te dragen aan gezondere kantines. “Wij hebben met ons kassasysteem gewoon een heel krachtig middel om te kunnen onderbouwen dat gezondere keuzes niet per sé ten koste hoeven te gaan van de omzet. We hebben een systeem gebouwd waarin we kunnen tonen wat de afname is van een product, wat er gebeurt als je dit product gaat verkopen en ten koste van welke andere producten dat dan eventueel gaat.”

Om uit te kunnen lezen hoe de gezondere producten het doen in de verkoop, kunnen de producten een label krijgen in het kassasysteem. “Aan de hand van het voedingscentrum hebben we producten een label gegeven, zoals het label ‘gezond’.” Mede daardoor is duidelijk geworden dat de verkoop van gezonde producten met 13,2 procent is gestegen in de afgelopen jaren. De verkoop van lightproducten in sportkantines steeg zelfs met maar liefst 245 procent!

Meer gezonde kantines

Het doel van Twelve met deze samenwerking is om meer kantines gezonder te maken, niet alleen financieel. “In onze welkomstmap zit bijvoorbeeld ook een flyer van JOGG en Team:Fit. We merken dat we best wel veel invloed kunnen uitoefenen op sportkantines. Clubs zien ons als een expert, omdat we al twaalf jaar hiermee bezig zijn en inmiddels wel weten wat wel en niet werkt in een sportkantine.”

Om het doel van meer gezonde sportkantines te bereiken, gaat Twelve ook mee met informatieavonden van JOGG. “Daar hebben we dan een eigen workshop waarbij we uitleg geven over hoe we clubs gezonder kunnen maken. We laten zien welke gezondere producten goed lopen en we geven advies over de prijszetting. We horen vaak het geluid vanuit clubs dat dit bij hen niet zal werken, dat de mensen het niet willen. Maar dat is vooral gebaseerd op het gevoel van de bestuurder. Als er uiteindelijk gezonde producten worden toegevoegd aan het assortiment, zie je dat de klanten daar echt niet voor terug deinzen.” Dat wordt ook ondersteund door de factsheet. Het verschil in omzet tussen Team:fit kantines en niet-Team:fit kantines is 10,2 procent (gemeten over de jaren 2016-2018). 

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met onze partner op 22 januari 2020
Twelve

Iedere penningmeester wil een gezond verdienmodel voor zijn vereniging, inzicht in omzet en een efficiënte administratie van het aanbod in een gezonde sportkantine. Twelve kan voor gezonde sportkantines eenvoudig duidelijk maken dat de verkoop van gezonde producten niet hoeft te leiden tot verlies van omzet. Met het kassasysteem van Twelve worden bestuurders en vrijwilligers ontzorgd en dat leidt tot optimalisatie van de kantine exploitatie. Met het kassasysteem kunnen vrijwilligers zonder uitleg werken en kunnen leden gemakkelijk en snel betalen. Bovendien heb je meer inzicht in de inkomsten en een betere brutowinstmarge.