Bijna knock out, maar niet verslagen

Door Esther van Etten - 26 augustus 2020

Clubs hebben het pittig: geen wedstrijden betekent geen toeschouwers. Geen toeschouwers betekent geen inkomsten. Inkomsten die clubs en verenigingen hard nodig hebben om te kunnen 'overleven'. Maar er is goed nieuws, in september mogen we weer! De eerste trainingen zijn gestart en de wedstrijden komen eraan. Fanatiek strijden om punten en na afloop de uitslag bezegelen met iets lekkers uit de sportkantine. Dit lekkers behoeft aandacht. Hoe voeg je namelijk in een paar stappen gezonder aanbod toe in de kantine?

Tip 1

Verkoop bruisend water met een schijfje citroen of munt in plaats van plastic flesjes fris- of sportdrank. En mocht je een actieve medewerker of kantinebeheerder hebben, dan is het zelf maken van ijsthee ook een goed en lekker alternatief.

Tip 2

Stop met de verkoop van witbrood, maar beleg volkoren (muesli)brood met een plakje kaas, tomaat en komkommer. Introduceer olijven, kappertjes, zongedroogde tomaatjes of augurken. Ook heerlijk op een volkoren boterham of bolletje kipfilet: achterham, hummus of gegrilde groenten.

Tip 3

Maak een flinke salademet bijvoorbeeld wat druiven, dressing en wat geraspte oude kaas en verdeel dit in kleine ronde bakjes.

Tip 4

Maak bakjes met kleine tomaatjes, komkommersticks, wortel inclusief kruidensaus of hummus.

Deze tijd vraagt om een stukje bewustwording, ook in de sportkantine. Ik zeg altijd: juist in de sportkantine. De sportkantine is volgens mij de plek waar gezonde voeding hoort en past. Met mij gelukkig nog heel veel anderen.

Sporten, bewegen, ontspanning, lekker eten.  Niet meer stilzitten maar in actie komen. Doe mee!

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met onze partner op 26 augustus 2020
Esther van Etten

Als sportdiƫtist begeleidt Esther sporters op recreatief niveau en topniveau. Esther is moeder van twee dochters en zelf ook fanatiek sporter. Elke maand deelt ze haar verhaal en geeft ze tips over lekker en gezond eten in de sportkantine.