Gezonde sportkantine, gezonde financiën

Je wil de bezoekers van je sportkantine een gezondere keuze bieden. Een ontzettend goed idee! Toch is er ook nog wat vrees: je moet immers ook je clubkas in topconditie houden. Vier gezonde sportkantines lieten zien dat die vrees onterecht is. Aan de slag dan maar?!

Elke vereniging heeft vier belangrijke inkomstenbronnen: contributie, sponsoring, subsidie en de inkomsten van kantine of clubhuis. Logisch dus dat je goed nadenkt over het aanbod in je kantine. Dat een gezond aanbod ten koste zou kunnen gaan van je omzet, is een misverstand.

Aandeel gezonde verkopen stijgt

Samen met partner Le Credit Sportif heeft Team:Fit onderzoek gedaan naar de omzetcijfers met betrekking tot het toevoegen van gezond assortiment. Tussen 2013 en 2016 werden de verkopen en inkomsten van vier sportclubs met gezonder aanbod in kaart gebracht met behulp van data uit het kassasysteem van Le Credit Sportif. Wat bleek: geen enkele club heeft een terugloop in omzet gehad! Binnen de verkopen steeg het aandeel van gezonde producten (GSK) met 5 procentpunt in deze periode: een teken dat de clubs die deze weg inslaan niet op hun (gezonde) keuze terugkomen, maar deze zelfs uitbreiden. 

Aandeel gezonde omzet in food groeit hard

Kijken we wat beter naar de omzet uit food, dan blijkt dat het aandeel gezonde producten met 13 procentpunt is gestegen van 37% naar 50% van het totaal. Dat resultaat kan natuurlijk niet bereikt worden als er geen vraag naar gezonde producten is. De clubs voldoen duidelijk aan een behoefte. 

Meest effectieve maatregelen

Er zijn verschillende manieren om de verkoop van je gezonde producten te stimuleren. Denk eens aan de volgende (vrij eenvoudige en effectieve) maatregelen:

  • Gezonde producten in de vitrine zetten (ofwel goed in het zicht);
  • Gefrituurde producten waren niet voor 13:00 uur verkrijgbaar;
  • Vervang ongezonde producten door een gezond alternatief of bied in elk geval ook een gezonde keuze aan.

Inzicht in je omzet

Wil jij weten wat gezond aanbod doet met je eigen omzet? Ga dan eens in gesprek met je kassaleverancier. Inzicht in je omzet helpt je om verantwoorde keuzes te maken. Team:Fit en Le Credit Sportif zijn overigens momenteel bezig om meer clubs onderzoeken. Binnenkort zullen op basis daarvan meer inzichten verschijnen.

Gezonde verkoop stimuleren

Gezonde aanbiedingen, combinatie-acties, scherpe prijzen: het zijn de meest simpele acties om de verkoop te stimuleren. Daarmee bepaal jij wat de aantrekkelijke keuzes zijn. Zo maak je gezonde producten nog aantrekkelijker. Prijs gezonde producten aantrekkelijker dan ongezondere: een flesje water goedkoper dan een suikerhoudende drank, een gezonde snack goedkoper dan een frietje. Ga tegelijkertijd creatief om met je inkoop en kosten. Zo kun je oud brood prima gebruiken voor tosti’s en verwerk je overgebleven groente in een lekkere soep. Bekijk alle tips voor een financieel gezonde sportkantine en ga aan de slag!  

Lees voor meer informatie het persbericht dat naar aanleiding van het onderzoek in samenwerking met Le Credit Sportif is verstuurd.